Шановні учні та батьки!

Вас вітає практичний психолог Фінансового ліцею Гречаник Марія Ігорівна!

Якщо у вас є питання чи теми, які вас цікавлять,  просимо надсилати ваші пропозиції на електронну пошту Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Один із частих запитів від батьків-чи можна карати підлітка і якщо так, то яким чином?
Це запитання звучить тому, що підліток складає оманливе враження дорослої людини. Але є одне "але": префронтальна кора головного мозку формується мінімум у 18-19 років, за даними вченого Р.Сапольські лобні долі формуються взагалі до 25 років. Префронтальна кора-це зона мозку, яка відповідає за раціональне сприйняття, усвідомлення причинно-наслідкових зв'язків, умовно кажучи, це "голос розуму".
Але повернемось до покарань. Що не рекомендується робити:
-фізичне, психологічне, економічне насильство. Бити, погрожувати, принижувати, позбавляти їжі-все це травмуючі для психіки дії, тому не можна підміняти поняття покарання і насильство. Сюди ж відноситься гречка, закрити підлітка у кімнаті чи бити його рушником. Це все прояви насильства.
- ігнорування. Умисне ігнорування наближається до психологічного насильства.
- крик та словесні образи. Криком можна довести відносини до непоправної шкоди-коли дитина перестає чути нормальну за тональністю мову. І криком нічого не можна добитися.
- залякувати історіями про дитячу кімнату поліції або майбутнє у якості двірника. Підліток має бути поінформованим про відповідальність, яку він може нести за протиправні дії, але у спокійній розмові.
Що можна робити?
-розбирати проблему у спокійному настрої. Якщо ви відчуваєте, що не можете себе тримати у руках, краще відкладіть розмову.
- розробіть домовленість з підлітком. Дії, за які він понесе покарання і попередження про можливе покарання.
- не накопичувати "провину" і згадувати всі гріхи.
- пам'ятайте, що відносини важливіші за будь-який проступок.
Якщо ви відчуваєте, що ваші відносини з підлітком переживають кризу, є можливість звернутися до психолога для налагодження комунікації.

14.05.2020

Гостре відчуття, яке виникає у будь-якій сфері життя і стосується і дітей і дорослих.

Не виконав домашнє завдання, не зателефонувала подрузі, не здала іспит, не заробляю достатньо, не так виховую дитину.... список можна продовжувати у будь-яку сторону життєвої системи координат.

Звідки береться почуття провини?

Як правило, це почуття народжується у дитинстві і міцно закріплюється у свідомості дитини. Провина виникає через наступні "виховні прийоми":

-знецінення. Наприклад:"від твоїх зусиль толку нуль, що ти взагалі можеш"

-маніпуляції: " я через твоє запізнення маю проблеми з серцем", "ти мене зведеш у могилу"

-порівняння: " подивись на Катю, Свєту, вони мають кращі оцінки

-узагальнення: "ти робиш одну лише шкоду" "ледащо, нездара". Почуття провини формується там, де є завищенні очікування з боку оточення.

Що робити?

-навчитись відстежувати прояви почуття провини у себе. Це можуть бути тілесні прояви (провина йде поряд із соромом), установки

- проаналізувати, яка сфера в даний момент часу викликає найбільшу провину. Як правило, це актуальна та вразлива зона-наприклад, навчання для дитини, материнство для жінки, яка нещодавно народила дитини.

- спробувати заземлення об реальні факти. Відстежте, чи відповідає реальність вашим відчуттям. У 90% випадків відчуття провини ж внутрішнім і базується на внутрішніх установках.

- підтримати себе та пробачити. Якщо об'єктивно провина виникає внаслідок неправильних дій, дайте  собі шанс на помилку. І пробачте самі себе у першу чергу.

Якщо провина є автоматичною реакцією, спробуйте замінити її на підтримку себе.

У будь-якому випадку, надмірне почуття провини може зашкодити психічному здоров'ю і відобразитись у високому рівні тривоги, стресі, безсонні, проблемах у комунікації та ін.

 

08.05.2020

Переживання, стрес і напруга – постійні супутники відповідального заходу. Для того, щоб будь-яке відповідальне завдання було виконане без надмірних наванажень на психіку, рекомендуємо дотримуваись ряду правил:

Харчування. Як відомо, наш мозок працює безперервно і налічує понад 100 мільярдів нервових клітин, які керують нашим організмом. Крім того, до 25% усієї нашої крові перебуває у зоні головного мозку. Щоб головний мозок працював без збоїв, клітинам мозку необхідно дуже багато енергії. Для прикладу, понад 20% всієї одержуваної енергії з їжею витрачається мозком нормальні дні. А от у дні випробувань ця цифра може зрости до 30-35%. Тому харчування в успішній здачі іспиту грає не останню роль. В такі дні оптимально харчуватися негострими стравами, з оптимальною кількістю калорій. Наприклад: корисні продукти, багаті вуглеводами (рис, тверді сорти макаронів, вівсяна каша), овочеві салати.  

Оптимальним вибором є споживання протягом дня великої кількості води. Організм, який знаходиться в стан стресу, вимагає більшої кількості води. При її нестачі організм переходить в сонний, уповільнений режим, а через деякий проміжок часу може початися зневоднення. Також варто захопити пляшку води і на захід – чи то це контрольна, іспит, чи підвовідальна презентація по роботі.

Можна також з'їсти невелику кількість шоколаду – швидкі вуглеводи, які містяться там, допоможуть мозку реагувати швидше. Варто тільки враховувати, що ефект триває недовго.

Фізичне навантаження. Намагайтеся забезпечувати себе належним фізичним навантаженням. Завдяки заняттям улюбленою фізичною активністю відбувається виділення ряду гормонів, які суттєво знизять рівень стресу, нормалізується водно-сольовий баланс.

Необхідний повноцінний відпочинок, який допоможе відновитися організму. Бажано поєднувати його з правильним харчуванням. Легкий прийом їжі перед сном, спокійна музика або тепла ванна допоможуть заснути. Під час сну організм відновлює психічні та фізичні сили, що благотворно позначається на стані людини.

Необхідно бути завжди чимось зайнятим, не сидіти на місці. Будь-яка діяльність відволікає людину від негативних роздумів.

Гумор. Важливим чинником є і сміх. Було встановлено, що сміх знімає стрес, покращує працездатність і підвищує апетит. Перегляд веселих передач, приємна компанія – запорука зниження стресу перед іспитом.

Емоційна підтримка. Відокремлюйте свої переживання. Якщо замикатися у своїх переживаннях і не ділитися з ними, підвищується рівень хвилювання. Висловивши свої побоювання рідним чи близьким, ви можете знизити рівень хвилювання. Для більшості людей легше подолати «колективний» страх.

Запам'ятовування матеріалу. Одним з стресових факторів на відповідальних заходах є виступ або презентація. Тут є два аспекти, які викликають стрес – це запам’ятовування матеріалу та публічний виступ. Повністю запам'ятати матеріал, який необхідно донести,  один з факторів, який знижує рівень стресу. Якщо людина впевнена в тому, що знає предмет виступу, то і рівень стресу відповідно нижчий. Для того щоб запам'ятати прочитаний матеріал, необхідно дотримуватися ряду правил. Спочатку необхідно розділити все, що треба вивчити, на частини, причому не вчити все, а розпланувати. Поступово, крок за кроком, можна буде вивчити весь матеріал. Зубріння при цьому не зовсім правильна річ – від механічного запам'ятовування тексту, формул або іншої інформації користі мало. Оптимально прочитаний матеріал намагатися зрозуміти, осмислити і запам'ятати після особистої інтерпретації. При запам'ятовуванні матеріалу необхідно робити невеликі перерви. Тривалість їх від 5 до 30 хвилин. Як стверджують психологи, велике значення при прочитанні матеріалу мають наші емоції. Якщо ви зацікавитесь матеріалом, будете читати з підвищеною увагою, інформація буде запам'ятовуватися краще. Для багатьох людей важливо робити виписки з матеріалу, візуалізувати прочитану інформацію у вигляді схем або таблиць. Для інших зручно писати шпаргалки, тим самим запам'ятовуючи матеріал – головним критерієм вибору системи є те, що повинно допомогти вам запам'ятати матеріал.

Публічний виступ. Значно полегшує виступ наявність презентації. Наочна опора допомагає сконцентруватись і є своєрідним планом  для доповідача. Непогано мати також програму виступу перед собою.  Програма виступу допомагає тримати зв’язок з аудиторією. Знайдіть серед слухачів очі, які зацікавлені у вашій доповіді. Адресне звернення допоможе донести думку і не так хвилюватись. Потурбуйтесь про зовнішній вигляд. Для багатьох доповідачів основою спокою є підготовлений образ для виступу. Пам’ятайте про контекст – якщо ви виступаєте перед діловими партнерами – варто врахувати це.

Пам’ятайте, стрес – це захисна реакція організму, деяка доля стресу допомагає мобілізуватись та виконати завдання на більш високому рівні. Шкідливим є надмірний вплив стресу. Якщо ви відчуваєте, що не можете опанувати відчуття стресу, воно є руйнівним, рекомендуємо звернутись за психологічною допомогою.

07.05.2020

На сайті zno.ua розміщені рекомендації,як ефективно підготуваись до складання зовнішнього незалежного оцінювання. ось вони:

Перш за все, слід набратися оптимізму. ЗНО – це не ворог і не інструмент для тортур, а засіб самовдосконалення та нагода продемонструвати свої розумові здібності. Для такої складної та важливої роботи слід створити належні умови. Приберіть все зайве, вмостіться зручніше та попередьте усіх домашніх, що вас не можна турбувати. 

Перегляньте матеріали та розподіліть їх на категорії за складністю. Виберіть теми, які даються вам найважче, і зосередьтесь насамперед на них. Підготовка ефективна лише тоді, коли вам вистачає енергії. Якщо ви помітили, що вже двічі перечитали речення і нічого не зрозуміли, – час зробити перерву. Відпочивайте хвилин 15-20.

 Покрокова стратегія підготовки

1. Облаштуйте робоче місце.

 2. Тримайте поруч щось яскраве та приємне (зображення, сувеніри тощо), що підніме вам настрій.

 3. Ретельно сплануйте підготовку. Організуйте роботу так, щоб вона співпадала з вашими періодами активності – вранці чи ввечері.

 4. Спочатку беріть найважчий матеріал і працюйте над ним доти, доки не засвоїте.

 5. Не забувайте відпочивати – робіть десятихвилинну перерву через кожні сорок хвилин роботи.

 6. Тренуйтесь якомога частіше, використовуючи різноманітні зразки завдань.

 7. Час на складання ЗНО обмежений, тому радимо користуватися секундоміром.

 8. Аби не втратити наснаги, підбадьорюйте себе думкою, що ви цілком здатні отримати відмінний результат на ЗНО, якщо правильно підготуєтеся.

 9. Не дозволяйте лінощам, тривогам чи другорядним інтересам відволікти вас від підготовки.

 10. Вивчіть різні методи запам’ятовування та використовуйте ті, які підходять вам найкраще.

 11. Обов’язково повторюйте пройдений матеріал, інакше засвоєна інформація просто вивітриться. Готуйтеся заздалегідь, не відкладаючи нічого на потім, тому що перед самим тестом визубрити нічого не вдасться.

 12. Не працюйте в останню ніч перед ЗНО: від цього ви лише втомитесь і прийдете на тест у не найкращій формі. Натомість присвятіть вечір улюбленим справам і не засиджуйтеся допізна.

 Як боротися з прокрастинацією

Зрозуміло, що готуватися до ЗНО не дуже весело, ба гірше: перспектива того, що вам доведеться здавати серйозний тест, від якого, можливо, залежить ваше майбутнє, мимоволі лякає. Хочеться відволіктися на що завгодно: почитати книжку, подивитися телевізор, прокоментувати пост у Facebook, та навіть сходити за хлібом чи прибрати в кімнаті.

 Не піддавайтеся спокусі. Справу треба довести до кінця, і чим більше ви затягуватимете, тим менше часу залишиться на якісну роботу. Водночас не варто перенапружуватися – організовуйте підготовку розумно, щоби все встигнути, але при цьому не знесилитися.

 Дотримуйтеся плану занять – не зупиняйтеся, доки не засвоїте об’єм матеріалу, призначений на цей день. У більшості випадків слід готуватися самостійно, тому що під час занять із друзями більше часу зазвичай витрачається на розмови, ніж на навчання.

05.05.2020

Часто у практиці клієнти підіймають питання тривоги, яка виникає перед днями народження або ювілеями, річницею шлюбу, перед новим роком, абощо.
Це може проявлятись у розсіяній увазі, неуважності, пригніченому настрої або навпаки-роздратованості, збудливості, порушеннях апетиту та сну. Цей вид тривоги ідентифікують як екзистенціцну, оскільки ця тривога пов'язана з питаннями-хто я? яке моє місце у суспільстві? чи виправдовую я очікування близьких людей? які здобутки я маю на сьогоднішній день? І, найголовніше,це усвідомлення того, що пройшов певний відрізок часу і це наближає нас до смерті.
Екзистенційна тривога спонукає нас до усвідомлення за змін життєвих цінностей та пріорітетів.
Як працювати з екзистенційною тривогою?
1.які труднощі ви маєте зараз? Що викликає відчуття занепокоєння?
2. чи відчуваєте ви підтримку з боку близьких людей?
3. які бажання та мотиви ви маєте?
4. яким ви уявляєте своє майбутнє?
5. чи є щось, що ви хочете змінити кардинально?
Щоб знизити тривогу перед важливою датою розробіть план святкування та подарунків. Якщо ви не бажаєте святкувати, дозвольте собі це.
Якщо ви відчуваєте, що якість вашого життя знизилась, життєві події викликають негативні зміни, спробуйте проаналізувати, що ви можете зробити самостійно, а які аспекти потребують залучення спеціаліста.

29.04.2020

У рамках вебінару розглядаються наступні аспекти: ознаки домашнього насильства, види насильства, фактори, які підвищують ризик виникнення випадків домашнього насильства, цикл насильства, насильство щодо дітей, особливості психологічної роботи з постраждалими, кривдниками, та коментарі юристки.

Вебінар за посиланням:   https://www.youtube.com/watch?v=IllRUvbXPtE&feature=youtu.be 

 

28.04.2020

Один із запитів з боку батьків - підліток абсолютно не зацікавлений-не має бажань, інтересів, улюблених занять. Давайте розберемо причини "небажання" підлітків до дії:

1. Підлітковий негативізм. Дорослішання супроводжується зміною очікувань, ставлення до світу та до себе. Іноді очікування не відповідають дійсності і це викликає бурхливі відчуття.

 

2. Обмеження кола інтересів, вподобань, діяльності. Це може бути пов'язано з порушеннями мотиваційної сфери, коли у підлітка не сформовані мотиви пізнавальної діяльності, потреби у розвитку.

3. Низька соціальна залученість. У підлітка не сформовані навички спілкування з однолітками, можливі труднощі у налагодженні контакту з іншими.

 

4. Невідповідність вподобань батьків і дітей. Батьки можуть вважати, що вподобання та активності підлітка не є важливими чи значущими. Наприклад, підліток може тривалий час проводити в інтернеті розвиваючи блог, а батьки вважають, що він має більше читати.


5. Надмірний контроль з боку батьків. Батьки управляють кожним кроком, здійснюють психологічний тиск на підлітка.


6. Невпевненість у власних можливостях. Підліток може сумніватись у собі, своїх діях, через що навіть не намагається втілити у життя свої вподобання

7.Невизначеність у вподобаннях. Підлітковий вік-час для питань: хто я? Яке моє життєве покликання. Це може бути період роздумів.

8. Тривожним сигналом для батьків мають стати такі ознаки-протягом тривалого часу підліток відмовляється від навчання, улюблених занять, йому важко зосереджувати увагу, немає сил, спостерігаються млявість, втрата сенсу, суїцидальні думки. Це привід звернутись до спеціаліста по допомогу.

 

21.04.2020

Чат з батьками, чат з батьками і вчителькою, п'ять робочих чатів і купа індивідуальних чатів, а також чатів з міні-групами. І це лише в одному телеграмі. Знайомо? І варто не зайти у телефон годинку-а там вже сто непрочитаних повідомлень. Спілкування у чаті має багато переваг-можна швидко зв'язатись з людиною, надіслати фото, листівку чи важливу інформацію. Можна обрати для себе зручний час, і перечитати повідомлення стільки разів, скільки вам потрібно. Чат-це не телефонна розмова, на перший погляд забирає менше часу. Проте, чат спонукає до порушення кордонів і парадоксально може відбирати набагато більше часу і ресурсів.
Як оптимізувати перебування у чатах?
- коли ви підписуєтесь у чаті, пам'ятайте, що ваш контакт може відображатись не лише у друзів, але клієнтів, колег, сторонніх осіб. Якщо ви підписуєтесь на кшталт "Марічка" або "Манюня"- вас буде важче ідентифікувати. Теж стосується і аватарок.
- якщо це загальний чат, пам'ятайте, що повідомлення, яке ви надсилаєте, відобразиться у всіх учасників чату. Якщо це не поширення важливої інформації, краще звертайтесь до конкретної людини у приватні повідомлення.
- уникайте переходу на особистості, конфліктів та агресії. У 90% випадків конфлікт стосується двох-трьох осіб, а свідками мимоволі стають всі.
- чат-це не кабінет психолога. Ваше бажання поділитись емоціями чи життєвими труднощами може бути сприйняте неоднозначно. 90% групових чатів створені для обміну та поширення інформації.
- вимкніть сповіщення. Це збереже вашу нервову систему.
- правило етикету- не пишіть у робочі чати в неробочий час. Поважайте колег.
- золоте правило чату-якщо можна промовчати, промовчіть.
- про листівки, привітання. За спостереженнями, більшість людей дратується від нескінченних листівок чи наліпок. Краще напишіть приватно людині вітання, це буде набагато приємніше.
- про дитячі чати. Навчіть дітей, що поява агресії, булінгу, психологічного тиску на дитину або іншу дитину-учасника чату, має одразу присікатись, про цей факт одразу потрібно попереджати дорослих.

16.04.2020